Vzývání Nam-mjóhó-renge-kjó bylo založeno Ničirenem 28.dubna 1253. Poté, co podrobně prostudoval všechny buddhistické sútry, dospěl k názoru, že Lotosová sútra obsahuje nejvyšší pravdu buddhismu: že každý bez vyjímky má potenciál dosáhnout Buddhovství. Název Lotosová sútra byl přeložen do japoštiny jako Mjóhó-renge-kjó. Avšak pro Ničirena bylo Mjóhó-renge-kjó daleko vice než jen titul buddhistického textu, byl to výraz, slova Zákona života, který se do určité miry pokoušejí všechna buddhistická učení objasnit. Co následuje je krátké a nevyhnutelně omezené vysvětlení některých klíčových konceptů vysvětlených touto frází.
Nam
Slovo nam má původ ve Sanskritu. Doslovný překlad tohoto významu je “oddat se”. Ničiren ustanovil praxi čantování Nam-mjóhó-renge-kjó jako prostředek usnadňující všem lidem uvést své životy do harmonie,čili do rytmu se Zákonem života, neboli Dharmou. V originalu v sanskritu nám označuje prvky jednání a postoje a odpovídá proto správným opatřením, které člověk potřebuje učinit a postoj, který člověk potřebuje rozvinout, aby dosáhl Buddhovství v tomto životě.
Mjóhó
Myóhó znamená doslova Mystický Zákon, a vyjadřuje vztah mezi životem vězícím ve vesmíru a mnoha odlišnými cestami, kterými se život projevuje. Mjó odpovídá základní podstatě života, která je “neviditelná” a je za rovinou intelektuálního pochopení. Tato podstata vždy vyjadřuje samu sebe ve hmatatelné formě (hó), že může být zachycena smysly. Fenomenum (hó) je proměnlivé, avšak pronikání všech takových jevů je konstantní realita, známá jako mjó.
Renge
Renge znamená květ lotosu. Lotos kvete a má semínka ve stejnou dobu, a tak představuje vzájemnost příčiny a následku . Poměry a kvalita našich individuálních životů jsou určeny příčinami a následky, jak zlými, tak dobrými, které v každém okamžiku hromadíme (skrze naše myšlenky, slova a činy) Tomu se říká karma..Zákon příčiny a následku vysvětluje, že my všichni máme osobní zodpovědnost za náš vlastní osud. My vytváříme náš osud a jsme to my, kteří jej mohou změnit. Nejmocnější věcí, kterou můžeme udělat, je čantovat Nam-mjóhó-renge-kjó ; následek Buddhovství je souběžně vytvářen v hlubinách našeho života a určitě se časem projeví. Květ lotosu kvete a vyrůstá v bahnitém rybníku a přeci zůstává původní a prostý všeho znečištění, symbolizuje vynoření se Buddhovství ze života prostého člověka.
Kjó
Kjó znamená doslova sútru, hlas učení Buddhy . V tomto smyslu také znamená zvuk či vibraci. Také čínský znak pro kjó původně znamená záhyb na kousku tkaných šatů, symbolizující kontinuitu života přes minulost,přítomnost a budoucnost. V širším smyslu Kjó vyjadřuje koncept, že všechny věci ve vesmíru jsou manifestací Mystického zákona.
Praktikování
Čantování Nam-mjóhó-renge-kjó—známé také jako "Daimoku" - je základním praktikovíním členů SGI. Skrze toto praktikování je člověk schopen odhalit stav Buddhovství ve svém vlastním životě, vyzkoušené jako přirozené rozvinutí radosti, vrůstající vitality , odvahy moudrosti a soucítění.
“Když pošetilý je nazýván obyčejným člověkem, a ten osvícený je nazýván Buddhou. Je to jako špinavé zrcadlo, které, když se vyleští, bude zářit jako drahokam. Mysl, která je nyní zachmuřená iluzemi, pocházejícími z vnitřní temnoty života, je jako špinavé zrcadlo, ale když se jednou vyleští, určitě bude jako čisté zrcadlo, reflektující základní podstatu jevů a pravý aspekt reality. Vyvolejte hlubokou víru a leštěte horlivě své zrcadlo nocí a dnem. Jak byste ho měli leštit ? Jedině čantováním Nam-mjóhó-renge-kjó.“-Ničiren, O dosažení Buddhovství v tomto životě.
|